Abuzer Akbıyık
20 Kasım 2018
15-18 Kasım 2018 günleri arasında Şanlıurfa’da düzenlenen Uluslararası Geçmişten Günümüze Müzik Sempozyumuna katıldık, “Şanlıurfa’da Müzik Geleneği, Müzik İcra Edilen, Dinlenen Mekan ve Ortamlar” konusundaki bildirimizi sunduk.
Müzik geçmişi, sanat değer yüksek müzik eserleri, ünü yurt dışına taşmış sanatçıları ile haklı bir üne sahip Şanlıurfa’da böyle bir sempozyumun düzenlenmesi çok isabetli olmuştur. Sempozyumu düzenleyen Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi, Harran Üniversitesi, Valilik, GAP İdaresi Başkanlığı ve Karacadağ Kalkınma Ajansı kurumu yetkililerini kutlarım. Düzenleme Kurulu üyeleri ; Prof. Dr. Abdullah Ekinci, Prof. Dr. Mehmet Ünal, Doç. Dr. Hüseyin Akpınar, Doç. Dr. Mahmut Kaya, Dr. Öğr.Üyesi Ozan Baldan, Dr. Ögr. Üyesi Cihan Tabak, Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Yalçın, Mehmet Emin Özçınar, Suphi Çiçek, C.Azzat Birinci, Ahmet Dağlar ve Yasin Küçük’e gayretlerinden dolayı teşekkür ederim. Sempozyum, konaklama, ağırlama, ulaşım, konser organizasyonları çok başarı idi emeği geçenleri kutlarım.
Dünyanın pek çok ülkesinde olduğu gibi bu gibi bilimsel toplantılara katılım az olur, buna karşılık müzik eğlence programlarına katılım çok olur. Urfa’da ki toplantıda da kural değişmedi, böyle oldu. Açılış günü katılım iyi sayılırdı, fakat diğer günler izleyici sayısı azaldı.
Şanlıurfa’da 400 civarında olduğu ifade edilen müzik öğretmenleri, Harran Üniversitesi Müzik Bölümü ve Konservatuar öğrencileri ve öğretim üyeleri, Müzik Lisesi öğretmen ve öğrencileri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Koro ses ve saz sanatçıları, 50’ye yakın Sıra Gecesi müzik ekibi var. Bu kişilerden parmakla sayılacak kadar olanı sempozyuma katıldı. Meraklılarını bir tarafa bıraktık, müziği meslek edinmiş veya edinecek kişilerin, müzikle ilgili bir sempozyuma katılmamaları bizi hayrete düşürdü. Mülki amirleri, Yöneticileri, Belediye başkanlarını, Meslek Odaları ve Sivil Toplum kuruluşu başkanlarını da hiç olmazsa açılış günü gözlerimiz aradı fakat onları da göremedik. Basın mensuplarının da ilgisi azdı. Her şey bir yana müzikle doğrudan ilgili kişilerin, müzik kültürü, geçmişi, geleceği, yozlaşması gibi konulara duyarsız kalması, işin sadece eğlence tarafı veya ticari kazanç tarafı ile ilgileniyor olmaları bizi düşündürdü.
Netice olarak söylersek; Sempozyum çok başarılı geçti, Sempozyumda müziğin çeşitli konularında yazılmış 68 bildiri vardı. Bildiri sunacak 5 kişi mazeretleri nedeni ile katılamadı, sempozyumda 63 bildiri sunuldu. 3 gün süren sempozyumda müziğin geçmişi, bugünü ve geleceği, Türkiye ve diğer ülkelerden gelen akademisyen, araştırmacılar tarafından konuşuldu, tartışıldı. Bildirilerin kitap olarak yayınlanması ile Şanlıurfa müzik kültürüne önemli katkılar sağlayacağını kuşkusuzdur.
Sempozyum vesilesi ile geçmişten günümüze Urfalı sanatçılar sergisi, konser salonu, Gümrük Hanı, Göbeklitepe gibi değişik mekanlarda her gün konser programları düzenlenmesi farkındalık oluşturma ve halkın katılımı sağlama bakımında güzel oldu. Bu yerlerdeki etkinliklerde, Sıra Gecesi Ekibi Konseri, Dengbejlik ve Dengbej Geleneği Dinletisi, Birecik Müzik Grubu konseri, Tasavvuf Müzik Dinletisi, Rebap ve Attabe Geleneği Dinletisi, Kısaslı Aşıklar Resitali gibi Şanlıurfa Müzik kültürünün hemen her çeşidine yer verilmesi çok isabetli idi. Böylece Şanlıurfa’da binlerce yıldır bir arda yaşayan Türkler, Kürtler ve Arapların müzik zenginliği ortaya konulmuş oldu. Medeniyetler Korosu konseri, Senfonik Konser, Ud Resitali ve Ritm gösterisi de Sempozyum programına farklı bir katkı sağladı.
Son gün değerlendirme toplantısında da tespitler yapıldı. Buna göre;
Sempozyumda sunulan bildirilerle Şanlıurfa müziğinin geçmişi, bu günü ve geleceği ile ilgili önemli bilgiler ortaya konulmuştur.
Müzik tarihi, eserleri, sanatçıları ve müziğin bütün canlılığı ile günümüzde yaşatılması nedeni ile Şanlıurfa, dünyanın sayılı Müzik şehirlerinden biridir.
Şanlıurfa müziği ile ilgili araştırmalar ve yayınlar çok azdır, daha kapsamlı araştırma, inceleme, arşivleme ve yayınlar yapılması gerekir.
Konukevi ve Otel gibi mekanlarda Sıra Gecesi adıyla icra edilen müzik, geleneksel müziğimizden uzak, eğlence müziğidir. Sıra Gecesinin aslına uygun yaşatılabilmesi için, bu yerlerde müzik icra eden ekiplerin eğitimine yönelik bir çalışma yapılmalıdır.